"Always do what you are afraid to do."

15 juni 2014 - Cheshire, Connecticut, Verenigde Staten

Hey allemaal,

collage

Dit is dus officieel mijn laatse verslagje en met nog maar 11 dagen te gaan hier, had ik vandaag eens wat tijd om terug te blikken op dit jaar en wat het was om een uitwisselingsstudente te zijn in de United States of America.

Voor mij was de start van dit jaar een snelle, onverwachte en overweldigend verandering. Verandering in levensstijl, land, taal, vrienden, ouders, huizen, school, gewoon alles.
Het was afscheid nemen van mijn vrienden en familie met tranen in mijn ogen.
Het was kijken naar een wereldkaart en denken ' potverdikke Laura, ge zijt ver van huis weg'
Het was springen in een ijskoude zee. Ik weet hoe het voelt om er alleen voor te staan. Weg van thuis, zonder iemand die ik echt kende. En ik ontdekte dat ik het kon.
Ik heb veel nagedacht, de hele tijd over alles. Gedacht over waarom ik in godsnaam hier was en niet daar, thuis. Over hoe het zal zijn als ik terugben. Hoe mijn vriendinnen gaan reageren als ik hen terugzie. Over wie wat gaat doen dit weekend. In het begin over of ik wel uitgenodigd zou worden en uiteindelijk over waar ik naartoe moet gaan wanneer ik uitgenodigd werd op verschillende feestjes tegelijk. Over hoe iedereen het thuis stelde. Over hoe stom dit hele tijd-zone ding is.
Ik heb nagedacht over wie ik wil zijn, wat ik wil gaan doen.
Er waren mensen, mensen die me negeerde en mensen die gewoon met mij praatte. Mensen die mijn naam wisten ook al had ik hen nog nooit ontmoet. Mensen die mij vertelde van wie ik weg moest blijven. Mensen die over mij praatte achter mijn rug. En mensen die mij uitnodigen bij hun thuis , mensen die mijn vrienden werden.
Soms was het oncomfortabel, het was me niet op mijn plek voelen, het 5de wiel aan de wagen zijn. Het was praten tegen mensen die ik niet leuk vond. vriendelijk zijn, de hele tijd. Het was heimwee en er waren pijnlijke stiltes.
Maar het was ook geweldig. Het was weten in welk potje de suiker zit.
Het was verliefd worden op dit prachtige, onvoorstelbaar mooie land met al zijn tradities waar ik deel van heb mogen uitmaken.
Maar het is ook frusterend, dingen die niet mogen , dingen die ik niet begreep. Omgaan met nieuwe regels. Dingen die ik zei en absoluut het tegengestelde betekende van wat ik bedoelde.
Het is weten wat het betekent een familie te hebben thuis die je onvoorwaardelijk steunt.
Het is het inbeelden van het moment dat je terug naar huis gaat.
Het is uren en uren Skype en whatsapp en Facebook om te weten hoe het er thuis aan toe gaat.
Het is begrijpen
Het is ongeloofelijk.
Het is niet een jaar in je leven, het is een leven in een jaar.
Het is niets van wat ik verwachte dat het zou zijn maar alles dat ik wilde dat het was.
Het is iets dat ik nooit zal vergeten, iets dat altijd een onderdeel van mij zal blijven.
Het is iets dat niemand thuis echt zal begrijpen.
Het is opgroeien, het is realiseren dat er overal geweldige mensen zijn en dat het er maar van afhangt hoe goed of slecht mijn dag ging worden. Of het hele jaar... En het is realiseren dat ik het alleen kan, dat ik een zelfstandig persoon ben.
Het was een achtbaan aan elke mogelijke emotie.
Het was een groot avontuur.
Het is trots zijn op mezelf voor wat ik heb bereikt.
Het is het in vervulling zien gaan van een droom.
Het was alles en meer !
En ik ben mijn ouders echt ontzettend dankbaar voor deze geweldige kans en al hun steun want zonder hen zou ik hier niet zijn.

Tot snel iedereen,
Laura

1. Mam en Theo:
    15 juni 2014
    Wauw Laura dat zijn mooie gevoelens die je schrijft. Alles heb je beleefd en gevoeld. Fantastisch meid. Ik hoop je bij bomma en bompa te ontmoeten en je verhalen te mogen horen.
    Dikke knuffel.
    Ans
  2. Peeters:
    15 juni 2014
    Wat een mooi verhaal .Dit zal je je heel leven bij blijven. maar toch blij dat je weer thuis komt .groetjes opa en oma dikke kus x x x
  3. Evi Anthonissen:
    15 juni 2014
    Lieve Laura, wij hebben via jou verhalen een klein beetje kunnen volgen wat je allemaal meegemaakt, beleefd en gevoeld hebt. Maar jij neemt veel meer mee in je rugzak waar je de rest van je leven in terug kan kijken. Zowel de leuke als minder leuke dingen hebben van jou een NOG mooier, groter en prachtige meid gemaakt. Je mag trots zijn op jezelf. Dikke kus
  4. Els Peeters:
    16 juni 2014
    Amai Laura wat een mooi verhaal hier alweer. Het zal je wel pijn doen als je daar afscheid zal moeten nemen. Maar je hebt er een fantastisch jaar kunnen beleven. Dit kon ik uitmaken aan al je mooie verhalen die je telkens schreef. Het is een belevenis om nooit te vergeten. Je mag fier zijn op jezelf.
    Iedereen zal wel blij zijn als je terug in België bent.
    Dikke knuf
    Els
  5. Tante Bien:
    16 juni 2014
    Ja lieve Laura , aan alle mooie dingen komt een einde!!! Een einde aan het prachtige Amerika avontuur!!! Maar een nieuw begin hier als je terug thuis bent!!! Nog heel veel plezier daar, geniet er nog van en ik zie je weer terug op 27 juni!!! Kijk er zo naar uit!!!
  6. Bomma:
    17 juni 2014
    he schat
    dat is het verhaal waar ik al lang naar uitkeek Het einde van bijna een jaar,welkom thuis op 27 juni
    kusjes bomma en bompa xxxxx